Det er et vigtigt mål for vores forløb, at vi øger elevens selvstændighed. Her er vores fokus på elevens forståelse af egen diagnose centralt. Elevens udfordringer med eksekutive funktioner og sociale relationer og deres sensoriske udfordringer står ofte i vejen for at de kan stå på egne ben. Når eleverne lærer strategier til at afhjælpe og håndtere deres egne udfordringer, bliver de i stand til at klare en større del af deres liv uden støtte og hjælp.
Derfor er aktiviteter inden for almindelig daglig livsførelse også en vigtig del af skemaet. Vi tager udgangspunkt i elevens færdigheder og interesser, og lærer dem at håndtere mest muligt selv.
Undervejs skaber vi et trygt miljø, hvor eleverne ved, at vi er der til at hjælpe dem, hvis noget går galt. Vi viser dem, at vi har tillid til dem, og at vi tror på at de kan klare tingene selvstændigt. På den måde vover de mere, og vi kan hjælpe dem til at kunne mere på egen hånd.
På samme måde arbejder vi med elevernes evne til at indgå i relationer, hvad end det er med familie, venner, kolleger eller andre. Vores elever bliver ofte udfordret af, at de har svært ved at afkode sociale relationer. Derfor træner vi dem i at afkode sociale relationer, læse kropssprog og følge sociale normer.
Her spiller seksualvejledning også en vigtig rolle. Vi har en bred forståelse af, hvad seksualvejledning dækker over. Her indgår blandt andet kønsroller, kropsforståelse, familierelationer, følelser med mere. På den måde bliver seksualvejledning også en måde at snakke om elevens selvidentitet og netværk.
Vi lægger stor vægt på at inddrage elevens relationer i vores arbejde i stu’en. Vi ved, hvor vigtigt miljøet omkring eleven er for deres trivsel og udvikling. Det er essentielt at forældre og andre støtter dem, forstår dem, og hjælper dem videre.
Derfor inviterer vi løbende eleven og deres nærmeste på kaffemøder, hvor vi sammen diskuterer elevens udvikling. Her justerer vi løbende forventningerne hos alle involverede parter, og vi gør vores til at eleven har et netværk der kan støtte dem.